چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین صافی گفت: وظیفه ما این است که عقاید مردم و شیعیان را محکم کنیم عارف و عابد واقعی آن عالمی است که در میان مردم باشد و آنان را از خطر انحراف عقیدتی نجات دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی، استادحوزه علمیه در آغاز درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید با اشاره به روایتی در باب فضل علم بیان داشت: این روایت را که همواره مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برای طلاب و مبلغین می خواندند و اهمیت زیادی به آن می دادند در کتاب شریف کافی جلد اول کتب باب فضل علم روایت نهم است که معاویه بن عمار نقل می کند: «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ رَاوِیَهٌ لِحَدِیثِکُمْ یَبُثُّ ذَلِکَ فِی اَلنَّاسِ وَ یُشَدِّدُهُ فِی قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِیعَتِکُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِیعَتِکُمْ لَیْسَتْ لَهُ هَذِهِ اَلرِّوَایَهُ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ اَلرَّاوِیَهُ لِحَدِیثِنَا یَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ، از حضرت پرسیدم کسی که احادیث شما را نقل می کنند و در میان مردم گسترش می دهد و در دلهای مردم پایدار می کند و دلهای شیعیان شما را به وسیله این احادیث اهل بیت علیهم السلام محکم می کند و شخص دیگری هم که عابد است و از شیعیان شماست ولی راوی حدیث شما نیست یا به تعبیری در خانه نشسته است و شبها هزار رکعت نماز می خواند و روزها روزه می گیرد ولی با مردم نیست و اینطور که یشدده فی قلوبهم باشد نیست.

از امام علیه السلام میپرسد که کدامشان افضل است؟ حضرت میفرماید آن کسی که راوی حدیث ماست و دلهای شیعیان ما را محکم می کند و نمی گذارد شبهات و انحرافات و عقاید باطلی که الان هست نمی گذارد در میان مردم و قلوب شیعیان وارد شودافضل از هزار عابد است.»

وی افزود: امروز وظیفه ما بسیار سنگین است و البته پاداش این انجام وظیفه هم عظیم است. طبق این روایت نورانی سائل از امام علیه السلام می پرسد یشدده فی قلوبهم و قلوب شیعتکم اول برای همه مردم بیان کند و بعد قلوب شیعتکم یعنی وظیفه داریم برای مردم و بخصوص شیعیان که باعث می شود دلهایشان محکم شود و استواری عقیده پیدا می کنند این مطالب و روایات در علوم مختلف را بیان کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صافی ادامه داد: وظیفه ما این است که عقاید مردم و شیعیان را محکم کنیم عارف و عابد واقعی آن عالمی است که در میان مردم باشد و آنان را خطر انحراف عقیدتی نجات دهد و همه طلاب عزیز بدانید مهم این است که انجام وظیفه کنیم و در این مسیر ایتام آل محمد را هدایت کنیم و با نقل علوم حضرات معصومین علیهم السلام بتوانیم قلوبمان را محکم کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در قسمت دیگری از سخنان خود در رابطه با حفظ سنت های اصیل حوزوی و اهمیت به متون درسی گفت: کتابهایی که قبلا در حوزه ها بود و طلاب می خواندند باید با قوت حفظ شود. خدا رحمت کند والد بزرگوار ما را که خیلی تاکید داشتند آقایان طلابی که وارد حوزه می شوند همان کتابهایی که از قدیم بین علما و فقها و حوزه‌های علمیه رواج داشته است را فرا بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صافی افزود: اگر بناست برنامه ای در حوزه های علمیه انجام بشود خوب است بصورت آزمایشی در یکی از مدارس اجرا شود و اگر خروجی قابلی داشت آنوقت بصورت کلی اجرا گردد و می بایست مراجع معظم تقلید و اساتید حوزه آن را تایید کنند و روی آن اجماع شود.

وی گفت: امیدواریم این حوزه مقدسه و مراجع بزرگ برای رشد و ترقی آن زحمت کشیدند و یکصد سال از عمر آن می گذرد، بالندگی بیشتر داشته باشد و در میان مردم اثرگذار باشد و طلابی که وارد این حوزه می شوند به خصوص طلاب مبتدی، ان شاءالله اسباب رشد و ترقی آنها فراهم شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    به عمل کار براید به سخن دانی نیست